Epidural / EDA

Väldigt många som jag pratat med som fött barn innan tjatar om denna smärtlindringsmetod. Epidural. Det vet väl alla vad det är? Ryggbedövning. Även de som inte fött förespråkar detta.
Det man oftast får höra är "Ta Epiduralen". Nej, den vill jag inte ha. Då blir man ifrågasatt varför, för den är ju så hiiimla bra. Tror jag säkert. Jag vet inte. Jag kanske till och med ändrar mig när jag väl ligger där, men för tillfället så är det inga medicinska metoder som gäller för mig, med undantag för lustgasen!

Varför jag inte vill ha Epidural (nackdelar & risker):

- Klåda 
Ca hälften drabbas

- Svårigheter att kissa
Drabbar en av tio

- Påverkan av muskelkraften
En av tio har svårt att stå & gå efter ryggbedövning

- Påverkan av förlossningsloppet
Värkarbetet kan dämpas & förlängas något

- Otillräcklig smärtlindrande effekt
1 av 100 får lägga om bedövningen pga detta

- Huvudvärk
"Svår huvudvärk efter ryggbedövning beror oftast på så kallad durapunktion, vilket innebär att epiduralnålen oavsiktligt orsakat ett hål i den hårda ryggmärgshinnan. Det händer en person på 100 och ungefär hälften av dem får huvudvärk."

- Blodtrycksfall
1 av 1000

- Ryggont
Lokal ömhet vid sticket, med eller utan blåmärke

- Skakningar
Lindriga skakningar under kortare tid, "huttrande".

- Temperaturstigning
Kan hända, vid användning av epidural flera timmar

- Påverkan av barnets hjärtljud
Tillfällliga förändringar har rapporterats

- Risk för överdosering
"Om läkemedlet avsett för epiduralbedövning av misstag sprutas in i ryggmärgsvätskan eller i ett blodkärl finns risk för överdosering." Ca 1 av 10000

- Skador på nervrötter eller ryggmärg
Ca 1 av 200000

Jag är inte ute efter att skrämma någon, eller sätta någon på plats. Jag har bara aldrig hört någon prata om nackdelarna med Epiduralen, nästan alla säger att det inte finns några (vad nu ni fått det ifrån?).
Så, nu vet ni varför jag helst kör på "naturliga" metoder.

De jag har funderat på är:

- Lustgas
- Massage
- Akupunktur
- Bad/dusch
- Andningsteknik
- Värmekudde
- Sterila kvaddlar (injektioner med sterilt vatten på de ställen där smärtan sitter)
- TENS (när man stimulerar hudnära nerver med svag elektrisk ström)

Källa: Vårdguiden

Kommentarer
Postat av: Patience -Ung & gravid

You go girl! Har också planerna att föda "normalt" dvs utan EDA och allt vad det finns.

2011-06-27 @ 09:56:55
URL: http://mylovingbaby.blogg.se/
Postat av: Janina

Jag tog EDAn när det var så illa att jag inte klarade mer värkar, jag fick klåda men annars var det verkligen underbart. Jag kunde andas igen och vila till mig de sista krafterna innan det var dags att krysta.

För mig var den hur bra som helst, men det är upp till var och en. varför bestämma nu? Ta det som det kommer och känn efter hur det känns när det är dags, det gjorde jag och det var det bästa för just mig

2011-06-28 @ 05:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0